Bazı Kuran ayetlerinde neden biz ifadesinin kullanıldığı tam olarak anlaşılamadığından bu konu bir takım soruları beraberinde getirmektedir. Bu konu şu şekilde ele alınabilir. Kuran’da Allah kendisi için birinci çoğul şahıs olarak “Biz” ifadesini de, birinci tekil şahıs olarak “Ben” ifadesini de kullanır. Bu Arapçanın dil özelliğinden kaynaklanır. Arapçada ve başka bazı dillerde de azamet, yücelik ifadesi olarak bazen bir kişi kendisi için birinci çoğul şahıs olarak “Biz” ifadesini kullanır. Nitekim gerek Türkçemizde, gerek başka dillerde karşımızda tekil şahıs varken yücelik, saygı ifadesi olarak ikinci tekil şahıs olan “Sen” yerine “Siz” demekteyiz. Türkçede tekil olarak yaptıklarımız için de bazen birinci çoğul olarak “Biz” ifadesini kullanırız, fakat bu karşımızdaki tekil şahıs için çoğul olan “Siz” ifadesini kullanmamız kadar yaygın değildir.

Kısacası, Allah tevazu yapmaz, tevazu insanlara yaraşır, Allah için değildir. Allah azametini, yüceliğini, saygınlığını belirtmek için bu ifadeyi kullanır. Kuran Arapça inmiş bir kitaptır, bu yüzden Kuran’da Arapça dil özellikleri, Arapça deyimler bulunur. Allah’ın tekliği tüm Kuran’ın en temel mesajıdır ve Kuran’ın yüzlerce ayetiyle apaçıktır.

Bir noktayı daha belirtmekte fayda vardır. Kuran’da Allah kendisinden birinci şahıs olarak bahsederken hem tekil “Ben” ifadesini, hem azamet, yücelik, saygınlık belirtisi olarak çoğul olan “Biz” ifadesini kullanır. Fakat Allah’tan ikinci şahıs olarak bahsedildiğinde hep ikinci tekil “Sen” ifadesi geçer, hiçbir zaman ikinci çoğul olarak “Siz” ifadesi geçmez veya Allah’tan üçüncü şahıs olarak bahsedildiğinde hep üçüncü tekil “O” ifadesi geçer, hiçbir zaman üçüncü çoğul “Onlar” ifadesi kullanılmaz. Oysa Kuran’da binlerce defa Allah’tan ikinci veya üçüncü şahıs olarak bahsedilmiştir, bunların biri bile ikinci çoğul veya üçüncü çoğul şahıs değildir. Bu da başta dediğimiz gibi; bu ifadenin Arapçanın dil özelliğinden olduğunu gösterir.

Categories:

Tags:

20 Responses

  1. aylardir bu soru kafamda idi.kime sorsam bilmiyorum diyorlardi.bilgilenmek iyi oldu.

  2. aALLAH razı olsun çok önemli konulardan kafama çok takılıyodu.başka bir sitede buldum ama yanlış anlattılar.amaç kötü göstermek için.ama buradakini okuduktan anladım.

  3. Allaha şükür ki açıkladınız ben hep bunu çok merak ederdim. allah razı olsun

  4. öncelikle Allah razı olsun gerçekten güzel cümleler bilmediğim için tekrar tekrar Allah razı olsun..

  5. “Mesela, Batılı Kur’an eleştirilerinde sık sık Kur’an’da Allah’a yapılan atıflardaki tutarsızlığa değinilir: Genellikle tek ve aynı ifadede, “Allah” isminden “O”, “Biz” veya “Ben” zamirine; “O’nun” zamirinden “Bizim” veya “Benim” zamirine; “O’na” zamirinden “Bize” veya “Bana” zamirine geçişler gibi… Onlar bu değişikliklerin tesadüfî olmadığının ve hatta “şiirsel bir serbestlik” olarak bile tanımlanamayacağının farkında değiller. Gerçekte, bunların maksatlı değişmeler olduğu açıktır:

    Allah’ın bir “şahıs” olmadığını ve bu sebeple fanî varlıklar için kullanılan zamirlerle tanımlanamayacağını vurgulamak için kullanılan dilbilime ilişkin araçlardır.”

    Muhammed Esed; Kur’an Mesajı Meal-Tefsir syf: XXII;

    “Kur’anî Dünya Görüşü’nün tutarlılığı ve insalık durumu açısından anlamı, müslüman olmayan okuyucunun gözünden kaçar ve Avrupalı ve Amerikalı oryantalist literatüründe genelllikle “tutarsız bir dağınıklık” diye adlandırılan şeyin arkasında gizlenip kalır”

    cümlesine düştüğü dipnottan alıntıladık.
    Selamlar…

  6. Gerçekten bu soru benimde kafamdaydı.Aslında Arapça ile alakalı bir durum olduğunu sez
    miştim ama sizin açıkça belirtmeniz çok iyi olmuş.Allah razı olsun.

  7. bu konu bence çok güzel harika herkes okusun derim…
    dinimizle herşeyi öğrenin okuyan çok bilir.

  8. Tüm dünya milletlerinin dillerinde otorite sahipleri güç kudretlerini anlatırken “Biz” ifadesine başvururlar. Fermanlarında, söylevlerinde hep “Biz” ifadesini kullanırlar. Bu Kur’an inmeden de böyle idi şimdi de aynen devam edip gitmektedir.

    Kısaca Rabbimizin “Biz” ifadesi Kendisinin azamet ve kibriyasını; büyüklüğünü, ululuğunu vurgulamak içindir. Kesinlikle çoğul anlamında değildir. Çoğulluğu nefyeden yüzlerce ayet vardır.

  9. kafamı kurcalayan bir konuydu ( ve bende yanlış anlayanlardandım) çok teşekkürler. Allah razı olsun.

  10. selamu aleyküm. arkadaşlarla sohbet esnasında bu konu hakkında çözüm getirememiştik. aydınlattığınız için teşkkürler. nihayetinde hassas bir konu.

  11. Aklımı kurcalayan bi düşünceydi. Aydıtlattığınız için Allah razı olsun…

  12. allah razı olsun geçen gün tv de soruyu duymuştum fakat cevabını dinleyememiştim kafamı kurcalamıştı. bilgilenmek öğrenmek bugüne kısmetmiş aydınlattığınız için allah razı olsun hepinizin miraç kandilini de kutlarım.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *